Foreldelsesfristen kan koste deg kravet – dette må du vite

6. august 2025

Man doing repairs windows

Alle vet at mat og drikke har en utløpsdato – men vet du at også krav utløper etter en viss tid? Når et krav «går ut på dato», sier vi at det har blitt foreldet. Dersom et krav er foreldet, vil det normalt være tapt for den som eier kravet. I denne artikkelen forklarer vi i grove trekk hva foreldelse innebærer, hvilke foreldelsesfrister som gjelder og hvordan du kan unngå at kravet ditt blir foreldet.

Hva betyr at et krav er foreldet?

Et krav vil typisk være at noen skylder deg penger. Det kan være at du har gitt noen et lån, at du har levert en vare eller en tjeneste du ikke har fått betalt for, eller at du har krav på en ytelse du allerede har betalt for. Det kan også være at du har betalt for en vare eller tjeneste som ikke ble levert i tråd med avtalen, for eksempel at du har overtatt en mangelfull bolig der du kan kreve utbedring. Dersom du unnlater å foreta nærmere bestemte handlinger med kravet ditt innen en viss frist, kan det bli foreldet. Det vil si at den du har krav mot, ikke lenger er forpliktet til å betale eller rette opp i forholdet.

Om foreldelsesfristen

Den alminnelige foreldelsesfristen er på tre år. Fristen begynner å løpe fra den dagen du tidligst har rett til å fremme kravet ditt. Dette kan for eksempel være ved en fastsatt forfallsdato, eller den dagen du overtar en bolig som viser seg å ha mangler. Dersom et krav oppstår som følge av mislighold – for eksempel fordi en betalt tjeneste ikke leveres i henhold til avtalen – begynner foreldelsesfristen på tre år å løpe fra den dagen avtalebruddet skjer. Foreldelsesfristen løper selv om du ikke har kjennskap til kravet eller av andre grunner er forhindret fra å gjøre kravet gjeldende.

Hva skjer om du overskrider den alminnelige foreldelsesfristen?

Når den alminnelige foreldelsesfristen på tre år er utløpt, er hovedregelen at kravet ikke lenger kan gjøres gjeldende. I noen tilfeller kan du imidlertid fortsatt fremme kravet ditt. Har du manglet nødvendig kunnskap om enten kravet eller hvem det skal rettes mot, kan du ha krav på en tilleggsfrist på ett år.

Et typisk eksempel er at dersom du oppdager en lekkasje i din bolig mer enn tre år etter overtakelsen, og du ikke kunne – eller burde – oppdaget den tidligere, kan du få en tilleggsfrist på ett år. I slike tilfeller begynner tilleggsfristen å løpe fra det tidspunktet du faktisk fikk, eller burde fått, nødvendig kunnskap om kravet.

Hva skjer hvis kravet ditt er foreldet?

Dersom kravet ditt er foreldet, kan som nevnt den andre parten nekte å gjøre opp. Det betyr at du mister retten til å kreve penger eller få levert den avtalte ytelsen – selv om du i utgangspunktet hadde et berettiget krav. Foreldelse handler altså ikke om hvorvidt kravet er rettmessig, men om at fristen for å gjøre det gjeldende er utløpt.

Hvordan unngår du at kravet ditt foreldes?

  1. Ha kontroll på fristene.
  2. Reager raskt. Ta kontakt med den kravet skal rettes mot så snart du vet at du har et krav å gjøre gjeldende. Ikke vent med å klage eller fremme kravet. Dersom vedkommende erkjenner kravet, er det normalt og innenfor visse tidsrammer tilstrekkelig til at fristen tar til å løpe på ny. For å dokumentere erkjennelsen, bør denne være skriftlig. Det må imidlertid vurderes konkret hvorvidt den avgitte erkjennelsen er tilstrekkelig til å avbryte fristen.
  3. Vurder rettslige skritt. Hvis du ikke når frem gjennom dialog, slik at debitor for kravet (f.eks. den som skylder deg penger) ikke erkjenner at du har et krav, må du selv sørge for å avbryte foreldelse før foreldelsesfristen er ute. Dette gjøres ved å ta rettslige skritt mot vedkommende, typisk ved å ta ut forliksklage.

Vi gjør oppmerksom på at du ved noen typer krav også må reklamere overfor debitor. Typisk vil det være når du ønsker å gjøre gjeldende et mangelskrav mot en leverandør eller utbygger. Da må du straks du forstår at du kan ha et krav sende en skriftlig reklamasjon til den som er ansvarlig for å levere ytelsen. Her kreves det gjerne at du må reklamere innen «rimelig tid» eller «uten ugrunnet opphold» etter at du ble – eller burde vært – kjent med kravet. Slike reklamasjonsfrister er vanlige i byggesaker eller saker om håndverkstjenester, og innebærer normalt at du må reklamere innen én til to måneder. Mange tenker her feil, og blander reklamasjonsfrister med foreldelse. En slik sammenblanding kan koste deg dyrt, ettersom også unnlatelse av å reklamere i tide kan medføre at du taper kravet ditt – selv om det ikke er foreldet!

Avsluttende bemerkninger

Reglene om foreldelse kan virke enkle, men i praksis kan det være komplisert å fastslå når fristen begynner å løpe, eller om den er blitt avbrutt. Ryger Advokatfirma AS hjelper deg gjerne med å vurdere om du har et krav, hvor lang tid du har på å gjøre kravet gjeldende, om en avgitt erkjennelse er tilstrekkelig og om du bør ta rettslige skritt. Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende vurdering av din sak – det kan være avgjørende for å sikre dine rettigheter.

Del denne artikkelen

Kontaktperson

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din opplevelse på nettstedet vårt. For mer informasjon om hvordan vi håndterer dataene dine, vennligst se vår personvernerklæring.